Kurz LODIAR – plachetnica Margita (3.1.–6.1.2014)
Banskobystrickí vodní skauti sa rozhodli postaviť si prvú slovenskú skautskú plachetnicu. Nemožné? Ale kdeže, …
Samotný nápad vznikol na 3. víkende Kapitánskej lesnej školy SLSK v septembri roku 2013, ktorý bol venovaný práve kurzu plachtenia. Trysko, vtedy čerstvo zvolený Hlavný kapitán vodných skautov SLSK, namotivovaný kurzom, hľadal spôsob ako vybaviť plachetnicami slovenských vodných skautov, načo mu Hurvajsz, ktorý si chcel vyskúšať odovzdať svoje lodiarskej skúsenosti navrhol, že nám pomôže postaviť si vlastnú plachetnicu. Slovo dalo slovo a nám ostalo už len zohnať prostriedky a naplánovať projekt.
K tomu sme sa rozhodli využiť vzdelávanie mládežníckych vedúcich cez projekt KomPrax, do čoho sa kvôli vekovému obmedzeniu zapojila „právne dospelá“ časť banskobystrickej admirality v zložení Trysko , Supo a Vosky. Získať vzdelanie/know-how k písaniu a realizácii projektov, možnosť zrealizovať vlastný projekt v hodnote 200 Eur, užiť si dvakrát 3-dňové plne hradené školenie, zoznámiť sa so zaujímavými ľuďmi, no proste nádhera. Takmer ako sen, nemyslíte? Tento „sen“ mal však jediný háčik, kvôli podmienkam KomPraxu sme museli realizáciu preniesť z plne vybavenej dielne v Ostrave do Súkromnej základnej školy Fantázia v Banskej Bystrici, ktorá nám poskytla priestory za niekoľko brigád na škole. Ako sa ukázalo vybaviť triedu v škole nástrojmi potrebnými na stavbu lode nie je až také ľahké, najme keď nemáte ani poňatie, ktoré to sú. Tiež sa zdá, že lodné staviteľstvo na Slovensku nie je až také populárne ako v Čechách. Všetky špecializované materiály ako vodoodolná preglejka z Okoume, sklená tkanina a polyesterová živica sú „silne“ nedostupný tovar. Nakoniec sa však všetko za spoločného úsilia podarilo pripraviť, v čom patrí vďaka celému organizačnému tímu i známym, ktorí nás podporili svojou pomocou. Napríklad Tryskovi, ktorý cez sviatky vláčil 12 kg živice na trase Trenčín ̶ Senica ̶ Banská Bystrica, alebo Káďovi, ktorý nám takto doviezol až do Banskej Bystrice skelnú tkaninu.
Stavba plachetnice prebehla 3. 1. – 6. 1. 2014 počas troch workshopov:
„Stavba dreveného plavidla“,
„Od lamina k laku“,
„Oplachti si bárku“,
ktoré sa konali pod záštitou Námornej akadémia vodných skautov (NAVS). Na workshopoch sa zúčastnili ako inštruktori: Hurvajsz zo Skautského prístavu Viribus Unitis Ostrava, Trysko, Supo a Vosky z 59. zboru skautov Barbakan Banská Bystrica a 18 účastníkov z 59. zboru skautov Barbakan Banská Bystrica, 23. zboru skautov Nitrava Nitra, 73.prístavu vodných skautov a skautiek Tortuga Trenčín, 13. zboru skautov Bratislava ̶ Petržalka a 89.zboru skautov Cuprum Banská Bystrica. Všetci účastníci získali zaujímavé lodiarske vedomosti a osvojili si zručnosti potrebné pre stavbu plachetnice, na základe čoho obdržali certifikát od Námornej akadémie vodných skautov.
Výsledná loď G-450 má dĺžku 4,5 m, šírku 1,2 m, váhu približne 70 kg, jeden sťažeň vysoký 5 m s hlavnou plachtou. Posádku môžu tvoriť 1 ̶ 3 osoby a nesie meno MARGITA, na počesť známej slovenskej skaly na rieke Váh. Kapitánom plachetnice sa stal brat Supo.
Workshopy sa podľa slov účastníkov vydarili a verím, že tento článok niekoho zmotivuje k podobnému projektu, pretože ako povedal Hurvjaz: „Na stavbe plachetnice je najdôležitejšie mať odvahu ju stavať“. V súčasnosti prebiehajú na plachetnici dokončovacie práce a mne ostáva dúfať, že nabudúce vám na týchto stránkach prinesiem správu o našej úspešnej reprezentácii SLSK Margitou na Skautskej Regate 2014 v českej Seči.
Vosky s malou úpravou od Supa
A ako vnímal túto stavbu jeden z účastníkov Juro z Trenčína z 93.prístavu Tortuga sa môžete dočítať v tomto članku: