Course BOATBUILDER – skin on frame canoe (13.12.–14.12.2014)

Kurz LODIAR – plátené kanoe (13.12.–14.12.2014)

Prišiel čas rozšíriť naše aktivity o ďalšie lodiarske dielne. Tím bol spočiatku malý. Tvorili ho len Supo a Štefan (neskaut, nadšený modelár a drevársky technik). Inšpiráciou sa nám stalo skautské kanoe, ktoré sme objavili pátraním po vodno-skautskej histórii. Natrafili sme na knihu Vodní skauting z roku 1921, v ktorej sa nachádzal návod na stavbu pláteného kanoe. Je pravdou, že sme predtým mali len veľmi chabé informácie, no táto skutočnosť nás riadne nakopla a bolo rozhodnuté: Kurz zrealizujeme!

Nakoľko sme nemohli zohnať obdobnú chémiu ako uvádzala kniha Vodní skauting, rozhodli sme sa spraviť si vlastný prieskum a skúšky. V tomto nám bola nápomocná firma Chemolak, ktorá nám poskytla vzorky lakov, ktoré sme použili na testovanie plátna a náteru naň. Nakoniec sme sa rozhodli pre kombináciu režné plátno a  epoxidový lak. Na trup kanoe sme sa rozhodli použiť vodovzdornú preglejku na rebrá a lepené lamely zo smreku na lišty (ja viem, nie je to úplne ideál, ale pre naše účely to postačuje).  Stanovili sme si totiž cieľ: zostaviť cenovo veľmi dostupné 2-miestne kanoe.

Pôvodný plán bol zrealizovať kurz v roku 2015, no možnosti HKVS nám umožnili zrealizovať ho skôr, ešte v roku 2014. Vybrali sme si termín 13.12.-14.12.2014. Kurzu sa zúčastnili banskobystrickí skauti z 1.oddielu vodných skautov Fleur de Lis, 3.oddielu skautov Lišiaci, 1.svorky vodných vĺčat BMV a jeden zástupca 93.prístavu  Tortuga Trenčín. Dokončovacie aktivity sme si naplánovali následne ešte na celý týždeň, nakoľko nám proces lakovania a schnutia nedovoľoval ukončiť projekt v 2 dňoch. Väčšina prác sa ale zrealizovala práve v týchto dňoch.

Plán jednotlivých častí kanoe sme mali vytlačený na veľkom papieri v mierke 1:1. V tomto prípade je prekresľovanie rebier z plánu na materiál veľmi nepresné a časovo náročné a tak sme zvolili variantu, keď sa plán prilepí na preglejku a následne sa rebrá vyrežú a obrúsia. Po príprave rebier sme sa pustili do kompletovania kostry. Štefan ako šikovný modelár pripravil plán kanoe tak, že sa jednalo v podstate o veľkú skladačku a tak sme boli schopní spraviť celú kostru v priebehu jedného dňa.

Ďalšie dni sme prebrúsili kostru a celú ju nalakovali. Nahodili sme plátno a poriadne ho našponovali a zopli sponkovačkou.  Prišla hodina H a začali sme nanášať rozrobený lak na plátno. ďalší deň bol miernym sklamaním, keď sme zistili, že plátno sa nevyplo, ale mierne sa zvlnilo. Výraznejšie sa to ukázalo po prebrúsení. Dôvody mohli byť viaceré, no pravdepodobne to mohol spôsobiť kompozitný materiál – režné plátno. ako aj vypnutie spôsobené kostrou. To budeme dolaďovať na ďalších kurzoch. Celé kanoe sme 2 x nalakovali a do vnútornej časti sme umiestnili 2 lavičky a podlahu z líšt.

Kanoe je pripravené na testovanie na vode a my čakáme na priaznivejšie počasie. Takéto kanoe sa môže používať na pokojnejších a hlbších vodách. Nebude asi trikrát vhodné na perejovité vody s kameňmi, nakoľko sa ľahšie poškodí ako napríklad laminátové kanoe.

Supo